All for Joomla All for Webmasters

BESZÁMOLÓ A XLIX. NEMZETKÖZI TISZA-TÚRÁRÓL. 2017. 07. 16-30.-ig.

BESZÁMOLÓ A XLIX. NEMZETKÖZI TISZA-TÚRÁRÓL.
2017. 07. 16-30.-ig.

Az V. előtúrát Rahó – Bustyaháza szakaszon 07. 16 – 19. Veress István szervezte és vezette. Megszerezte a határvízi engedélyt, biztosította a felszerelést, a szállást, az étkezést és a szállítást 26 fő részére. Rendkivül szép, meleg idejük volt.
            Az előkészületek során
Haraszti Béla Sz-Sz-B Megyei és Nyíregyháza városi Természetbarát Szövetség elnöke interneten közzétette a túra kiírását. Csuklóra csatolható Sz-Sz-B-Megyei Szövetség feliratú vízhatlan szalagokat készíttetett, Nemzetközi Tisza túrás öntapadós matricát + 1 db mágnese emblémát adtunk minden nevezőnek. Továbbá hozta 2 db reklámzászlót.

A szükséges engedélyek terv szerint készültek el, már májusban kértük a határnyitást, kedvező választ kaptunk.

Gyülekezés: 2016. VII. 19.-én a Vidám Delfin kempingjében volt Tiszabecsen. A nyári hőségben Haraszti Béla 18 órától fogadta az 28-an érkezőket, A túra adminisztrációját Haraszti Panna és Koncz Réka jól végezte, a határátlépés miatt nem kis munka!
A Tisza vize meleg 24°C, a vízállása nagyon kicsi –202 cm volt. A meteorológia további meleg időt ígért.

20.-án a határon a kilépés szokás szerint történt, a kis létszám 28 fő miatt 8-9 óra között megtörtént. A buszt Veress István biztosította volna. Szabó Károly segítségével egy Mercédes kisbusz két fordulóban 15;00 órára mindenkit felszállított.

Bökönyszegi József trailerére az összes hajó felfért. Kellemes, meleg időben 12-15 óra között mindenki megérkezett Bustyaházára.

Este őrömmel láttuk a Keletmagyarországban a Nemzetközi Tisza túráról megjelent cikket

A XLIX. NEMZETKÖZI TISZA TÚRA hivatalos megnyitóját Haraszti Béla a Sz-Sz-B. Megyei Természetbarát Szövetség elnöke tartotta meg. Utána Dr Egri Kiss Tibor ismertette az útvonalat és a látnivalókat. Az előtúrázók közül 15 fő csatlakozott hozzánk. Igy a létszámunk 38 +1 fő lett.

A Tisza partján igen szép, Bustyaházáról látható helyen táboroztunk. Az éjszaka csendesen, zavartalanul telt el. A Tisza vize a szokásos kis víztől egy arasszal kisebb, Técsőn -68 cm, Husztnál -1 cm-s, a víz tiszta és meleg 22. °C,
21.-én 9;05és 9;45 között szinte egyszerre indultunk, összesen 32 -en. + 6 fő raftinggal korábban indult. Gyönyörű part, az akadálymentes lassú Tiszán evezni kellett! Mindjárt az első zúgónál sikerült 2 kenuval borulni a bokáig érő, de gyors vízen. A velétei híd után ebédeltünk 13-13;30 között. Tiszakríva alatt a Tisza a sziklafalaktól most 200-300 m-re eltávolodott. A királyházai vasúthíd alatt jó nagy hullámok voltak. Veresmartnál a csőhíd alatt új mederben folyt a Tisza. 16;00-18;45 órára mind a 38-an megérkeztünk a nagyszőlősi táborhelyre. Sajnos az első 2 fő leevezett a vasúti hídig, visszasétáltak. A trekkel jövőknek erősen kellett evezni. A lassú akadálymentes vízen összesen 4 borulás volt. A főmedret szinte nem lehetett elhagyni a kis víz miatt. Szabó Károly a vendéglőjében lelkesen fogadott bennünket, annak ellenére, hogy már végleg bezárt!. A sátrakat is az étterem köré telepítettük. Este volt egy kis zápor. A Tisza vize már 25 ° C meleg lett!

22.-én reggel kellemes időben változatlan vízen eveztünk tovább 8;00-9;35 órától.

Feketeardó térségében sok nagy fa volt a mederben, figyelmet igényelt. Tiszaújlakra az akadálymentes, a hazaihoz hasonló, lassú vízen evzeni kellett, 14;00-ra csak 12-én érkeztünk. Később a trekkesek is megérkeztek és még utánuk is jöttek Az előző napi borulásokon anyagi kár igen, személyi sérülés nem keletkezett! A határátlépés a vízen új rendszer kipróbálása miatt 15;00 órára végeztünk. Tiszabecsen a beléptetés 15;55 –re befejeződött.

A vízállás Tiszabecsen –-212 cm-s, a víz 25 °C lett! A szabad strandon táborozó Kovácsék nagy ovációval fogadtak bennünket. Haraszti Béla elintézte, kifizette a hivatalos költségeket, ami ilyen kis létszámnál az összes nevezési díjat elfogyasztotta. Sajnos az ügyek intézése során a fényképezőgépét a hajójából valaki elemelte!

TISZABECS – TOKAJ SZAKASZ.

A túrát többen befejezték, az újonnan érkezőkkel együtt 53-an lettünk, ebből 1 fő venezuelai, 14 fő Bustyaházáról jött. és 1 kerékpáros. Neveztek: Budapest, Miskolc, Debrecen, Pécs, Szekszárd Jászdózsáról és Nyíregyházáról. A túrázók zöme visszatérő. Csak néhányan tartottak velünk nevezés nélkül Szatmárcsekéig. Két fő ladikkal jött. A túra legfiatalabb résztvevője az 1 éves Lipták Szófia a nagyszülőkkel utazott, az 5 éves Fridrich Ádám kenuban a szülőkkel evezett. Sajnos a legidősebb címet már megint dr Egri Kiss Tibor kapta, pedig, csak 80 éves leszek.

Estig az új tagok nevezése is megtörtént, 19;00-től ünnepélyesen fogadtuk a hazai szakaszon indulókat. Dr Egri Kiss Tibor ismertette a határvízi közlekedés szabályait és a látnivalókat.

23-án reggelre a vízállás -216 cm-re apadt a víz meg már 25 ° C lett.
Tiszabecsről 10 óra után indultunk. Bizony evezni kellett az első órában a 7-8 km/órás sebességgel haladtunk (tavalyelőtti 13 km/ óra helyett!) az elején. A Túr-bukógáton csak csöpögött a víz! 14;35 órára már meg is érkeztünk néhányan Szatmárcsekére, a szép rendezett kempingbe, kevés más nyaraló és túrázó volt. A túrázók 14 gépkocsival csatlakoztak, ezért reggel két fordulóval, szállították vissza a gépkocsivezetőket. Éjjel megint esett.

24 -én Szatmárcsekéről 8 óra körül indultunk apadó, lassú vízen a kisebb homok padok is szárazon voltak, a meleg idő fürdésre csábított. A tivadari homokos strand jó nagy, Néhányan meglátogatták az új bemutató házat. Jándon igen meleg napsütés fogadott bennünket. A sekély Tiszában néhányan gyalog túráztak a folyó közepén. A kikötés, a táborhely jó és szépen karbantartott. Igen sok fürdőző jött gépkocsival. A büfé és a lángossütő üzemelt. Este nagy vihar lett, a nyomóskútnál lévő öreg fűzfát ketté is törte! Szerencsére sátrazókra gally nem, csak eső esett!

25.-én Jándról reggel indultunk Tisza vize is 24 ° C „lehült”. A Szamos is 24 ° C alatta, a gergelyiugornyai nagy homokot a jég meggyalulta sokkal kisebb let, a parton álló nagy fák oldalán is bizonyos magasságban leszedte a kérget! Zavartalanul evezhettünk az új híd alatt. A vízmérce -146 cm-t mutatott. Tiszamogyoróson a tiszta, bekerített kemping kellemes meleg zuhannyal és babgulyással fogadott minket. A kikötés a rámpánál kissé sáros volt az apadás miatt. Az éjszaka csendben, kellemesen telt. Nyíregyházán nagy zivatar volt, mi pár csepp esővel megúsztuk.
            26.-án Tiszamogyorósról reggel megint melegben indultunk Záhonyig zavartalanul haladtunk át a határvízen, ukrán oldalon is láttunk folyam-km. köveket. A kistárkányi parton nyitva a büfé. A tuzséri strand is csendes volt, valami vízszennyezés miatt megtiltották a fürdést. A kempingben táboroztunk, szinte csak mi voltunk, jól elfértünk a hatalmas területen.

27.-én Tuzsérról reggel kellemes időben evezhettünk. A szabolcsveresmarti strandon csak mi voltunk. A Tisza érezhetően még lassabban folyt, a vize már 26 °C lett. A dombrádi-üdülő területén az új kompon túl, sem volt tömeg. Csend, szép táj volt, a kikötés is jó volt. Szokás szerint néhányan befejezték a túrát.

28.-án, Dombrádról igen meleg időben, lassú vízen haladtunk. A tiszatelki strandon is kevesen voltak. az ibrányi parton néhányan fürödtek, a büfé nyitva volt. Tiszabercelen a Tisza legszebb kilátású kempingjében működött az étterem. Sajnos nagyon meleg volt. Este elbúcsúztunk a túrázóktól, meghívtuk őket a az idei Sajó és a Hernád túránkra valamint a jövő évi jubileumi Tisza túránkra. Sajnos Bökönyszegi József is hazament.

Du. megünnepeltük Haraszti Panna név és születésnapját, mindenki kapott pezsgőt és harcsapaprikást, amit Császár Peti készített. Végül nagyon finom tortát ettünk!

29.-én Tiszabercelről majdnem állóvízen nagy hőségben a kis áradás ellenére. eveztünk Tokajig, a víz már újra 26 °C lett. Bökönyszegi távozása miatt Haraszti Béláné szállította vissza a már 5 főre apadt gépkocsivezetőket. Páran megnézték a Szabolcsi-földvárat. A tímári felújított büfében sokan élveztük a finom ebédet. Szikrázó napsütésben 13-17 óra között értünk Tokajba.

Összegezve: a Tisza nagyon kis vízállásán, lassú vízen, igen jó, meleg nagyon szép időben eveztünk Ukrajnában, a kis létszám és a lassú víz miatt csak 4 borulás volt, személyi sérülés, anyagi kár nem keletkezett. A határvízen az átlépés zavartalanul zajlott.
Igen kellemes, nagyon jó hangulatú túra. A szép tiszta kempingekben kedvesen fogadtak bennünket. A hazai Tiszán, csak 1 borulás, sérülés nem volt. Csupán egy komoly akadályt a lassúvízen evezést mindenki legyűrte. A ladikosok jól bírták, időben indultak és nem is utolsónak érkeztek. Tovább eveztek Tiszacsegéig, térképpel tanácsokkal elláttuk őket.

A kellemes idő, kis és tiszta víz ellenére, mások nagyon kevesen túráznak a Tiszán

Az utóbb idők legkellemesebb túráját zártuk.
Mindösszesen 91 fő, ebből 1 venezuelai és 1 kerékpáros vett részt a túránkon.

Betegségem miatt nekem nyújtott segítséget ezúton köszönöm, meg!

Nyíregyházán, 2017. július 30-án
                                                                                 Dr Egri Kiss Tibor túravezető

You have no rights to post comments